כבר בשנות ה-50 הורגש הצורך בהקמת נמל עמוק מים נוסף על נמלי חיפה ואילת, שיטפל בתנועת המטענים של המדינה המתפתחת. נמל אשדוד, שהקמתו החלה בשנת 1961, נועד לספק מענה לצורך זה. הנמל נבנה ליד שפך נחל לכיש, והוא אחד הנמלים עמוקי המים היחידים בעולם שנבנו בים הפתוח. הבנייה הייתה כרוכה בקשיים הנדסיים רבים וארכה כארבע שנים. הנמל נחנך בסוף 1965 ובשנה הראשונה עברו בו 60 אוניות, אשר פרקו כ-143 טונות של מטען.
הנמל התפתח עם העיר אשדוד, פתח מרחב הזדמנויות חדש במרכז הארץ ומשך לאזור עסקים ושירותים. עם השנים המשיך הנמל לצמוח ולספק מענה לגידול בפעילותה המסחרית של ישראל. כיום תפוקת הנמל מגיעה לכ-2,700 אוניות בשנה וליותר מ-14 מיליון טון מטענים. 

נמל אשדוד ממבט על

יותר ציוד מתקדם - פחות כוח אדם

במהלך שנות ה-70 תפחה מצבת כוח האדם בנמל והגיעה בשנת 1975 לשיא של יותר מ-2,000 עובדים. באותה תקופה ירדה התפוקה השנתית לעובד (סך המטענים מחולק במספר העובדים) לכ-1,500 טון בלבד, תוך פגיעה ברווחיות הנמל. כדי להתייעל, שונו שיטות עבודה ונרכשו אמצעים טכנולוגיים מתקדמים. לאחר קשיים ראשוניים ואף כמה שביתות, הצליחה הנהלת הנמל במשימה: בשנת 2002 הועסקו בנמל 1,068 עובדים, בתפוקה שנתית ממוצעת של 13,500 טון.