"נמל איתן" (לשעבר "היובל") הוא פרויקט תשתית לאומי, שהושקעו בהקמתו כ-3 מיליארד ש"ח. הפרויקט החל לפעול במהלך 2005 ומשמש נדבך מרכזי בפיתוח הפעילות הכוללת של הנמל ובשיפור השירות ללקוחותיו.

על פי התחזיות, בעוד כעשור תגיע תנועת המטענים בנמלי הים של ישראל לכ-65 מיליון טון. פרויקט נמל איתן בנמל אשדוד הוא אחד ממפעלי התשתית הגדולים במדינה ומרכיב מרכזי בהיערכות הלאומית לקראת הגידול הצפוי בפעילות הנמלים.
הפרויקט, שבוצע על ידי חברת נמלי ישראל (ולפניה רשות הנמלים), מאפשר לקלוט אוניות מכולה גדולות, משפר מאוד את השירות ללקוחות הנמל ולעוסקים בסחר חוץ, ומבטיח תנועה מהירה ויעילה של סחורות ומטענים לישראל וממנה. הפרויקט מגדיל במידה ניכרת את תשתיות הנמל ומאפשר לחברת נמל אשדוד להרחיב את היקף פעילותה לכ-20 מיליון טון ו-720 אלף TEU בשנת 2010.

נמל איתן בנמל אשדוד

נמל איתן הושלם בדצמבר 2006 והוא מהיחידים בישראל שעמדו בתקציב המתוכנן. מסוף המכולות נפתח להרצה במאי 2005 ובהמשך עבר לפעילות מלאה. המסוף החדש נבנה על פי סטנדרטים מתקדמים וחדישים בקנה מידה בינלאומי ופועל כמסוף המכולות הממוחשב הראשון בישראל.

השיפור כבר מורגש

במסגרת הפרויקט הוארך שובר הגלים של הנמל ב-1,150 מ'. יובשו שטחי ים והוקמו רציפים תפעוליים באורך 1,700 מ' ובעומק של עד 15.5 מ'. העבודות כללו פיתוח תשתיות ושטחי עורף הנדרשים לתפעול הרציפים. כעת מוקם בנמל מתחם שער מודרני הכולל אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לזיהוי, לבידוק ולאבטחה. רציפי איתן החדישים מאפשרים את העלאת רמת השירות, קיצור ניכר במשך ההמתנה של האוניות בנמל וחיסכון של מיליוני דולרים בשנה.
במאי 2005 החלה ההרצה התפעולית של מסוף המכולות, מהחדישים והמשוכללים באזורנו. המסוף החדש ערוך לקלוט אוניות מכולה בגודל "סופר פוסט-פנמקס", ומצויד במיטב הציוד הנמלי הכולל ארבעה מנופי גשר ו-24 עגורני שער (RTG). רציף המטען הכללי מצויד בשישה עגורני זרוע ובמערכת טכנולוגית מתקדמת לניהול מסופי מכולות (TOS). העבודות בפרויקט הסתיימו בדצמבר 2006.
נמל איתן מהווה קפיצת מדרגה בתשתיות הנמליות המניעות את סחר החוץ של ישראל ובשירות ללקוחות הנמלים, וכולל מערכות טכנולוגיות מתקדמות. מתחם השער המודרני יכלול 32 נתיבים לכניסה ויציאה ואת כל פונקציות התפעול למובילים, במטרה לשפר את השירות לנהגי המשאיות ולבאי הנמל.

חשיבה ירוקה בפיתוח

בתכנון נמל איתן הושקעה מחשבה מעמיקה והוקצו תקציבים רבים כדי למזער את הפגיעה בסביבה. בכניסה לפרויקט, לאורך דרך הגישה, הוקמה תחנת ניטור אוויר השייכת למערך הניטור האזורי.

מערכת הניקוז ברציפי הצובר והמטען הכללי מעבירה את מי הנגר העיליים דרך מתקן שיקוע מוצקים, להפחתת זיהום המים והקרקע, ומערכת הביוב של הנמל מחוברת למערכת העירונית. חומרים מסוכנים מאוחסנים בנפרד ונמצאים תחת בקרה ופיקוח של מערכת בטיחות משוכללת.

במסגרת פיתוח כבישי הגישה החדשים מהעיר לנמל, הוכשרו שטחים ירוקים כחלק מפארק לכיש. הנהלת הנמל תסייע בפיתוח הפארק כאתר הפתוח לציבור הרחב.

בתיאום עם הרשויות הממונות על איכות הסביבה, מתבצעת פעילות שוטפת למניעת פגיעה אפשרית במשטר זרימת החול החיוני לשמירה על החופים. לשם כך הועברו בכל שנה כ-180 אלף מ"ק חול מדרום הנמל לחלקו הצפוני.