כמו הים, גם ענף הספנות הוא סוער והפכפך וחברות הספנות הן הראשונות להיפגע ממשברים מדיניים וכלכליים בעולם. בשנות ה-50 וה-60 הוקמו בארץ חברות רבות, רובן נבלעו על ידי צים וחלקן נסגרו לאחר שנקלעו לקשיים. להלן סקירה קצרה של החברות העיקריות שפעלו בארץ, ואינן פעילות היום.

עתיד

הוקמה בשנת 1934. לאחר קום המדינה פעלה בשותפות עם "תרשיש-סלע". לאחר פירוק השותפות, המשיכה החברה לפעול עד שקשיי מימון אילצו אותה להחכיר את אוניותיה לצים.

תרשיש - סלע

נוסדה ב-1953 על ידי הקיבוץ המאוחד, שהיה בשעתו הארגון הקיבוצי הגדול בישראל ואשר ראה בימאות חלק ממשימות ההתיישבות. הקיבוץ המאוחד תרם גם לחינוך הימי, באמצעות הכשרה וקורסים ימיים וייסוד מגמות לספנות בבתי ספר.
החברה החלה את דרכה בימי אוניות המעפילים. רבים ממלוויהן וממפקדיהן היו חברי קיבוצים וחברי הפלמ"ח, ומאוחר יותר הפל"ים, שמרכז ההכשרה העיקרי שלו שכן בקיבוץ שדות ים. בתחילת שנות ה-60 ייסד הקיבוץ המאוחד חברה נוספת, "סלע", שהפעילה את האוניות וטיפלה בהיבטים המסחריים. שיתוף פעולה עם חברת צים, הוביל להסכמים עם צים, שקיבלה עליה את כל הפעילות המסחרית.

החברה הימית להובלת פרי

ב-1960 נוסדה חברת דיג קטנה, אטלנטיק, שעסקה בדיג במים עמוקים באפריקה ובאוקיינוס האטלנטי. אוניות החברה היו מהגדולות והמשוכללות בעולם, בעלות מתקנים להקפאה עמוקה, מחסני קירור וציוד אלקטרוני לגילוי להקות דגים. לאחר התבססותה, החליטה החברה להתרחב לתחומי הובלת פרי ובשר וכך נוסדה בשנת 1962 החברה הימית להובלת פרי. החברה צמחה במהירות והגיעה למעמד של קונצרן עולמי.
בתחילת שנות ה-70 עסקה החברה גם בהובלת דלק, גז נוזלי, מימון ובניית אוניות וכן בפעילויות שאינן קשורות בספנות. החברה פעלה בעיקר בחו"ל ומניותיה נסחרו בבורסה של ניו-יורק, אך נוהלה ממשרדיה בחיפה. התפשטות והתרחבות לא מבוקרת של החברה, עם הזמנת אוניות חדשות במספנות ללא חוזים חתומים לתעסוקתן, הביאו לסגירת החברה בשנת 1975.

אל - ים

עם פרוץ מלחמת העצמאות הפסיקו חברות ספנות זרות להגיע לנמלי הארץ ומטענים המיועדים לארץ נפרקו בנמלים שונים בים התיכון. כדי להביא מטענים אלה ארצה, הוקם "קו ישראל-אמריקה" על ידי שלושה שותפים - צים, בנק דיסקונט וארגונים של יהדות אמריקה. לאחר פירוק השותפות, הוקמה בשנת 1953 חברת "אל-ים" בבעלות משפחת רקנאטי ושותפים נוספים. בידי החברה נותרו שלוש אוניות משא שהחלו לפעול בתחום "ספנות הנוד" (Tramp Shipping) וכן בהובלת גרעינים בתפזורת. במסגרת השילומים מגרמניה קיבלה אל-ים ארבע אוניות מטען כללי גדולות (1957).

samson אל ים

אל-ים הייתה חלוצה עולמית בהובלה בתפזורת. בסוף שנות ה-50 הזמינה שבע אוניות צובר גדולות ומשוכללות. בהמשך נכנסה החברה לתחום ההובלה בקירור. בשנים 63-1961 נכנסו לשירות ארבע אוניות קירור, אך החברה התקשתה לעמוד בתחרות מצד חברות מונופוליסטיות.

בתחום הובלת הדלק הצליחה החברה יותר, ובשנות ה-70 פעלה בעיקר בקו איראן-אילת. בתחילת שנות ה-80, עם הקמת תחנת הכוח הפחמית בחדרה, החלה החברה גם להוביל פחם. בסוף שנות ה-90 צמצמה החברה את פעילותה; בעקבות משבר הספנות העולמי ופתיחת הענף לתחרות ירדו המחירים במידה ניכרת, והחברה הפסיקה בשנת 2002 את פעילותה בארץ.

אחים עופר

קבוצת אחים עופר נוסדה לפני כחמישים שנה על ידי יוסף הרשקוביץ, כחברת אספקה לאוניות וסוכנות אוניות. במהלך השנים הצטרפו שלושת בניו, אשר שינו את שם משפחתם לעופר. שניים מהם - סמי ויהודה (יולי) - המשיכו בבניית העסק המשפחתי.

הקבוצה פעילה בארץ בתחומים רבים ומגוונים, והיא שותפה לקבוצת השליטה של החברה לישראל הכוללת את כימיקלים לישראל, בתי הזיקוק לנפט, טאוור סמיקונדקטורס ועוד. בשנת 2004 רכשה הקבוצה את צים והפכה אותה לחברת הספנות הגדולה בישראל.

ZIM Mediterranean בבעלות האחים עופר, בעלת כושר מעמס של 4,839 מכולות
בבעלותה ובניהולה של קבוצת האחים עופר צי גדול הכולל אוניות מכולה, צובר, מכליות, מטען כללי ומכוניות. החברה מספקת שירותים לחברת הפחם וללקוחות בינלאומיים. במהלך השנים האחרונות החברה נתונה בתהליכי התחדשות ורכישה של אוניות חדשות והוצאה מהשירות של אוניות ישנות.

גדות ים ספנות לכימיקלים

גדות ים נוסדה ב-1964, והיא בבעלות משפחת יוחננוף באמצעות חברת "גדות מכליות ומאגרים לכימיקלים בע"מ" הנסחרת בבורסת תל-אביב. גדות ים עוסקת בהובלה ימית של כימיקלים, חומצות, שמנים וחומרים פטרוכימיים בצובר. החברה היא חלק מקבוצת גדות העוסקת במגוון פעילויות בתחום הכימיקלים: הובלה יבשתית וימית, אחסון, אספקת חומרי גלם ומתן שירותים לוגיסטיים.

KERIM ספינה טורקית חכורה על ידי גדות ים

גדות ים מפעילה צי מכליות לכימיקלים מהמודרניות והמשוכללות בעולם, בעלות מכלי פלדת אל-חלד, בגדלים שבין 6,000 ל-20 אלף טון. החברה משרתת את השוק הישראלי וכן לקוחות גדולים בחו"ל, ומקיימת למעלה מ-120 הפלגות לישראל וממנה, ובהן היא משנעת קרוב למיליון וחצי טון בשנה. גדות ים עומדת בתקנים בינלאומיים מחמירים ומחזיקה בתו האיכות ISO 9001.

מנו ספנות

שורשיה של החברה ניטעו לפני כשישים שנה על ידי מרדכי מנו, מחלוצי הספנות העברית, שייסד ב-1956 את "נתיבי הים התיכון" עם משפחת עופר. ב-1966 התפרקה השותפות ובנו, משה מנו, ייסד את "מנו ספנות בע"מ". החברה מנהלת אוניות במגוון תחומי פעילות: נוסעים, מטען, צובר (פחם), דלק, גלנוע ומכולות. מנו ספנות עומדת בקשרים הדוקים עם המספנות המובילות בעולם, כדי להבטיח את יכולתה לפעול במסגרת פרויקטים מורכבים.

ROYAL IRIS ספינת נופש של מנו ספנות

מנו ספנות מפעילה מחלקה טכנית ענפה וצוות בכיר ומנוסה בכל התחומים, בעל ידע מקצועי להפעלת כל סוגי האוניות. פעילות החברה כוללת גם ניהול טכני, תפעול ימי, ביטוחים, קייטרינג ועוד. מנו ספנות היא סוכנת בלעדית של חברות ספנות ותיירות מהגדולות והמובילות בעולם.

במהלך השנים פיתחו בעלי החברה תחומים עסקיים נוספים במסגרת קבוצת "מנו הולדינגס", ובהם נדל"ן וטכנולוגיה.