ההספדים שנשמעו עם דעיכתה הסופית של הובלת הנוסעים בים בשנות ה-60, היו מוקדמים מדי: בתוך שנים אחדות צמחה תעשיית שיט התענוגות ("קרוז"), שאחת הדמויות המובילות בה היה הישראלי לשעבר תד אריסון. "קרניבל", החברה שהקים אריסון ב-1972, היא היום החברה הגדולה בעולם, עם 23 אוניות פאר המובילות 3,000-2,000 נוסעים כל אחת.

אוניית הנוסעים רוייל איריס בים התיכון

אוניות הקרוז החדשות עולות בפארן ובגודלן על כל מה שנראה בעבר. באוניות מסוג "וויאג'ר", שאורכן 310 מ', משרת צוות של 1,200 עובדים כ-4,000 נוסעים. גולת הכותרת, "קווין מרי 2" שהושקה על ידי חברת "קונרד" ב-2004 בהשקעה של 800 מיליון דולר, היא מלון צף שאורכו 345 מ' וגובהו 72 מ' מעל פני המים (23 קומות!)
תעשיית הספנות פנתה מזרחה בעשורים האחרונים, אך 70% מאוניות הקרוז הוסיפו להיבנות באירופה וסייעו לשימור פעילות המספנות שלה. גם קהל התיירים האירופי החל לגלות תחום זה, שבעבר נשלט על ידי התיירים האמריקנים בלבד. בארה"ב נרשמות כ-11 מיליון נסיעות בשנה בכ-4,500 הפלגות, ובאירופה 3.9 מיליון בלבד. השוק צומח בקצב של 6% בשנה בארה"ב ו-10% באירופה. נופשי "קרוז" פופולריים במיוחד בקרב גמלאים. כהמשך למגמה זו, הוצע בעת אחרונה להפוך חלק מאוניות הקרוז לבתי דיור מוגן צפים, אשר יציעו תנאים ומחירים בדומה למוסדות היבשתיים.